مقالات

اهمیت نصب درب ضد حریق در ساختمان

اهمیت نصب درب ضد حریق در ساختمان

فهرست مطلب

از بهترین درب‌های موجود در بازار که استفاده از آن‌ها می‌تواند ایمنی ساختمان را افزایش دهد، درب ضد حریق است. این درب‌ها از ساختار بسیار مستحکمی برخوردار هستند و حداقل یک ساعت در برابر حرارت بالا از خود مقاومت نشان می‌دهند. جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش اصلی‌ترین مزیت نصب درب‌ ضد حریق است. این محصولات در مدل‌های گوناگونی موجود هستند و استفاده از هر کدام آن‌ها بستگی به شرایط و ساختمان مورد نظر دارد. نیک افرا از برترین فروشگاه‌هایی به شمار می‌رود که انواع درب‌های ضد حریق را به تولید می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

درب ضد حریق چیست؟

یکی از خطرناک‌ترین حوادثی که در ساختمان‌ها اتفاق می‌افتد، آتش‌سوزی است. گاهی اوقات محصولات و تجهیزات ساختمان‌ها به گونه‌ای هستند که حریق را به قسمت‌های دیگر انتقال می‌دهند. در این شرایط ایمنی تمامی افراد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. برای اینکه امنیت یک ساختمان را افزایش داد، پیشنهاد می‌دهیم از درب‌های ضد حریق کمک بگیرید. در یک نگاه کلی درب‌های ضد آتش برای مدت ‌زمان محدودی از گسترش حریق جلوگیری می‌کنند و همچنین آمار پخش گازهای سمی و خطرناک را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند. در واقع نصب این درب‌ها یکی از اصلی‌ترین روش‌های افزایش ایمنی است.

ساختار درب ضد سرقت یا عملکرد درب ضد حریق

در ابتدا برای تولید درب ضد حریق تنها از چوب کمک گرفته می‌شود. چوب‌ها مقاومت چندان بالایی در برابر حرارت نداشتند و بعد از گذشت سی دقیقه آتش به قسمت‌های دیگر نفوذ می‌کرد؛ اما امروزه از مواد دیگری در راستای تولید این درب‌ها بهره برده می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این درب‌ها، چهارچوب است. برای تولید چهارچوب معمولاً از فولاد استفاده می‌شود که مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت بالا دارد. برای ساخت فضای داخلی درب، پشم سنگ نسوز مناسب‌ترین گزینه است. این محفظه با کمک ورق‌های فولادی روکش شده‌اند. برای محافظت از روکش‌ها و افزایش زیبایی، ورق‌های فولاد با کمک رنگ تمام کوره‌ای پوشش داده می‌شوند.

این مواد زمانی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، می‌توانند بهترین عملکرد را به نمایش بگذارند؛ به گونه‌ای که امکان مقاومت چهار ساعته درب ضد آتش در برابر دمای 800 درجه سانتی‌گراد وجود دارد. لازم به ذکر است برای اینکه از ورود دود به فضاهای داخلی جلوگیری شود، اطراف درب نوارهای پف شونده به کار می‌روند. نوار پف شونده در کنار جلوگیری از ورود دود، مانع از انتشار گازهای سمی نیز خواهد شد. با این تفاسیر امکان فرار و پناه گرفتن بلافاصله بعد از آتش‌سوزی و حریق وجود دارد.

مقاومت بالای درب‌های ضد حریق

میزان مقاومت درب ضد حریق

پاسخ این سؤال بستگی به جنس و نوع درب ضد حریق دارد. به عنوان مثال هر چقدر ضخامت درب‌ها بیشتر باشد، به همان اندازه نیز میزان مقاومت افزایش پیدا می‌کند. درب‌های فولادی می‌توانند بیشترین مقاومت را از خود نشان دهند. گاهی اوقات مقاومت این درب‌ها به چهار ساعت نیز می‌رسد. همچنین هرچقدر دما پایین‌تر باشد، میزان مقاومت نیز بیشتر می‌شود. به عنوان نمونه در دمای 1200 درجه سانتی‌گراد درب‌های ضد حریق می‌توانند به مدت دو ساعت مقاومت داشته باشند. در کل نمی‌توان یک پاسخ مشخص را به این مبحث داد و قبل از خرید باید جواب آن را از کارشناسان جویا شوید.

سبک و مدل های درب ضد حریق

درب ضد حریق در سبک‌ها و مدل‌های مختلفی موجود است و هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های متعددی از خود به نمایش بگذارند. قبل از اینکه نسبت به خرید اقدام کنید، باید درباره سبک‌های مختلف به کسب اطلاعات بپردازید. در یک نگاه کلی مهم‌ترین سبک‌ها شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  1. درب فلزی ضد حریق: همان‌طور که از نام محصول مشخص است، برای ساخت آن از فلز کمک گرفته می‌شود. معمولاً این درب‌ها قطر چهل و شش میلی‌متری دارند و تا چندین ساعت می‌توانند در برابر حرارت بالا از خود مقاومت نشان دهند. با توجه به رطوبت ساختمان می‌توان از ورق‌های مختلفی کمک گرفت که رایج‌ترین آن‌ها شامل گالوانیزه و روغنی هستند. همچنین عایق بخش داخلی درب‌های فلزی ضد حریق با کمک پشم سنگ انجام می‌شود.
  2. درب شیشه‌ای ضد حریق: از انواع درب ضد آتش می‌توانیم به مدل شیشه‌ای اشاره کنیم. برای ساخت این درب‌ها از فلز و شیشه کمک گرفته می‌شود. مقاومت این درب‌ها چندان بالا نیست؛ اما با این حال تا چند دقیقه می‌توانند از انتشار گاز، دودهای سمی و همچنین گسترش آتش جلوگیری کنند. معمولاً در مکان‌های پرتردد همچون مراکز تجاری و مجتمع‌های بزرگ می‌توان از این درب‌ها کمک گرفت.
  3. درب چوبی ضد حریق: چوب‌هایی که برای ساخت این درب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند باید تأییدیه سازمان آتش‌نشانی را دریافت کنند. به دلیل نوع چوب به کار رفته در این درب‌ها شاهد قیمت بیشتری از آن‌ها خواهید بود؛ اما با این حال از زیبایی منحصربه‌فرد آن‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
  4. درب دکوراتیو ضد حریق: این درب‌ها از جنس‌های مختلفی همچون چوب ساخته می‌شود. همچنین برای چارچوب آن‌ها می‌توان از فلز کمک گرفت تا از این طریق باعث مقاومت بیشتر شد. یکی از اصلی‌ترین مزایای این درب‌ها زیبایی منحصربه‌فرد آن‌ها است. نیک افرا انواع درب‌های ضد حریق را در سبک دکوراتیو تولید می‌کند.

دریافت مجوز پایان کار با نصب درب ضد حریق

دلایل اهمیت نصب درب ضد حریق

یکی از سؤالات مهمی که مطرح می‌شود این است اهمیت نصب درب ضد حریق چیست؟ به طور کلی دلایل مختلفی وجود دارند که با توجه به آن‌ها باید این درب‌ها نصب شوند؛ اما شاید مهم‌ترین آن‌ها دریافت پایان کار باشد. امروزه مسئله ایمنی بسیار اهمیت پیدا کرده است. یک ساختمان باید از نظر استانداردهای ایمنی در بالاترین سطح ممکن باشد تا بتواند فعالیت‌های خود را شروع کند. تنها زمانی می‌توان از ساختمان‌ها بهره برد که پیمانکاران مجوز پایان کار دریافت کنند. این امر نیز جز با نصب درب‌های ضد حریق امکان‌پذیر نیست.

هدف از نصب در ضد حریق

یک ساختمان باید از هر نظر کامل باشد و استانداردهای ایمنی در آن‌ رعایت شود. با این کار امنیت افزایش پیدا می‌کند و در صورت وقوع انواع بلایای انسانی و طبیعی ضررهای کمتری به جان و مال وارد خواهد شد. یکی از اقداماتی که در راستای افزایش ایمنی می‌توان انجام داد، نصب درب‌های ضد حریق است. در لیست زیر می‌توانید با اهداف نصب این درب‌ها آشنا شوید:

  1. ایمنی افزایش پیدا می‌کند و افراد زمان بیشتری برای خروج از ساختمان خواهند داشت.
  2. خسارات مالی و جسمی به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند.
  3. می‌توان از اموال محافظت به عمل آورد.
  4. در طول زمان نیز پایداری منحصربه‌فردی از خود نشان می‌دهند.

محل نصب درب ضد حریق

ساختمان‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توان در آن‌ها نسبت به نصب درب ضد حریق اقدام کرد. معمولاً این ساختمان‌ها ارزش بالایی دارند و اسناد بسیار مهمی در آن‌ها نگهداری می‌شوند. این ساختمان‌ها شامل گزینه‌های زیر هستند:

  1. ساختمان‌های اداری: برای نگهداری از بخش بایگانی اسناد و مدارک می‌توان از این درب‌ها بهره برد.
  2. ساختمان بیمارستان‌ها: در این مراکز تجهیزات پزشکی و الکترونیکی مختلفی وجود دارند که در صورت حریق، احتمال گسترش آتش را افزایش می‌دهند.
  3. صنایع پتروشیمی: در این ساختمان‌ها احتمال انفجار بسیار بالا است. درب‌های ضد حریق تا حدودی می‌توانند ایمنی کارکنان را تأمین کنند.
  4. ساختمان‌های مسکونی: در ساختمان‌های مسکونی نیز امکان وقوع حادثه همچون گاز گرفتگی و انفجار وجود دارد. با نصب این درب‌ها می‌توان ایمنی را تا حدودی افزایش داد.

در کل نصب درب ضد آتش اهمیت بالایی دارد و در تمامی ساختمان‌ها می‌توان از آن‌ها بهره برد. به غیر از موارد ذکر شده استفاده از این درب‌ها در مکان‌هایی همچون راه‌پله‌ها، اتاق‌های ایزوله، مدارس، اتا‌ق‌های کنترل، صنایع تولید مواد غذایی و… رایج است. شما با کمک کارشناسان نیک افرا می‌توانید از بهترین درب‌های ضد حریق بهره ببرید و ایمنی ساختمان را به شکل چشمگیری افزایش دهید.

بررسی صفر تا صد درب ضد آتش یا حریق

تفاوت درب ضد حریق با درب معمولی

شاید ظاهر درب ضد حریق با سایر درب‌ها یکسان باشد؛ اما از نظر هسته داخلی تفاوت‌های بسیار زیادی به چشم می‌خورند. موادی که در طراحی درب‌های ضد آتش به کار می‌روند به گونه‌ای هستند که می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر حرارت داشته باشند. آلومینیوم، چوب جامد و فولاد از متریال تشکیل‌دهنده این درب‌ها به شمار می‌روند. همچنین ضخامت بالای این درب‌ها باعث می‌شود بتوان شاهد عایق صوتی و حرارتی نیز بود. تمامی این موارد در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و درب‌های ضد آتش را به یک انتخاب برتر برای نصب در ساختمان‌ها تبدیل می‌کنند.

خرید درب ضد حریق در نیک افرا

همان‌طور که مشاهده کردید درب‌های ضد حریق مزایای بسیار منحصربه‌فردی از خود ارائه می‌دهند؛ به همین علت برای افزایش ایمنی و امنیت می‌توان در ساختمان‌ها از آن‌ها بهره برد. امروزه مجموعه‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه تولید و فروش این درب‌ها فعالیت می‌کنند. نیک افرا از جمله این مجموعه‌ها است که بهترین درب‌های ضد حریق را به تولید می‌رساند. اگر به دنبال خرید درب ضد آتش هستید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان نیک افرا تماس بگیرید و از قیمت نهایی نیز مطلع شوید.

سخن آخر

درب‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های گوناگونی نشان دهند. یکی از بهترین این محصولات درب ضد حریق است که با نصب آن‌ها می‌توان مجوز پایان کار دریافت کرد. این درب‌ها در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که برخی از آن‌ها شامل آلومینیوم، چوب و فولاد هستند. نصب این درب‌ها با افزایش ایمنی و امنیت همراه است. اگر شما نیز قصد دارید ایمنی ساختمان را افزایش دهید، حتماً نسبت به خرید این درب‌ها اقدام کنید. نیک افرا با داشتن بهترین نیروهای متخصص می‌تواند به کمک شما در زمینه خرید و نصب درب‌های ضد آتش بیاید.

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.