مقالات

نحوه اصولی چیدمان کابینت آشپزخانه

نحوه اصولی چیدمان کابینت آشپزخانه

فهرست مطلب

در چیدمان کابینت آشپزخانه، رعایت اصول و قوانین نه تنها باعث زیبایی بیشتر فضای آشپزخانه می‌شود، بلکه به افزایش کارایی و دسترسی آسان به لوازم مورد نیاز کمک می‌کند. در این مقاله از وب سایت نیک افرا  قصد داریم نکاتی راجع به نحوه اصولی چیدمان کابینت و رعایت نظم بیشتر در آشپزخانه به شما ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید:

اهمیت چیدمان کابینت آشپزخانه

چیدمان اصولی کابینت آشپزخانه نه تنها بر زیبایی بصری فضا تأثیر دارد، بلکه به عملکرد بهتر آشپزخانه نیز کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکات در چیدمان اصولی کابینت این است که دسترسی به وسایل پرکاربرد باید آسان باشد.

بیشتر بخوانید : نحوه نگهداری و تمیز کردن کابینت

بررسی فضای موجود

قبل از شروع به چیدمان اصولی کابینت‌ها، باید فضای آشپزخانه خود را به‌خوبی بررسی کنید. اندازه‌گیری دقیق فضا و در نظر گرفتن اینکه چقدر فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید، اولین قدم در این فرآیند است.

برای آشپزخانه‌های کوچک: از کابینت‌های دیواری استفاده کنید تا فضای کف آزاد بماند.

برای آشپزخانه‌های بزرگ: میتوانید از کابینت‌های جزیره‌ای استفاده کنید.

فضای موجود آشپزخانه

خالی کردن وسایل اضافی و غیر قابل استفاده از کابینت ها

در نحوه اصولی چیدمان کابینت، میتوان وسایلی  که دیگر کاربردی برایتان  ندارند را از درون کابینت‌ها  خالی کنید و فضا را برای وسایل دیگر باز کنید. طی گذشت زمان ، بسیاری از وسایل کاربردشان را از دست می‌دهند و یا ما جایگزین مناسب‌تری برایشان پیدا می‌کنیم.

بسیاری از وسایل  خراب شده‌اند و یا یک قطعه‌ از آن‌ها گم شده و یا شکسته‌ است و دیگر قابل استفاده نیستند؛ برای چیدمان اصولی کابینت بهتر است از کابینت ‌های ما خارج شوند و جای خود را به وسایل مفید‌تر و ضروری‌ بدهند. در نتیجه هرچند وقت یکبار،میتوانید چیدمان کابینت های خود را بررسی کنید و همچنین میتوانید هنگام خالی کردن وسایل داخل کابینت،درون کابینت ها را تمیز و در صورت لزوم سم پاشی کنید.

دریافت مشاوره رایگان 

تفکیک ظروف

اکثر ما ظروفی داریم که در مواقع خاص و یا در مهمانی ها از آن ها استفاده میکنیم و به طور روزمره به آن ها نیازی نداریم، بهتر است برای چیدمان اصولی کابینت،این ظروف در کابینت هایی هوایی و بالا تر قرار بگیرند و ظروفی که به طور مداوم از آن ها استفاده میکنیم در کابینت های زمینی و نزدیک تر با دسترسی آسان تر.

تفکیک ظروف داخل کابینت

همچنین میتوانید هر گروه از وسایل را به طور جداگانه در کابینت ها قراردهید.

به طور مثال  میتوانید وسایل مخصوص سرو چای، مانند قندان، فنجان، استکان یا نعلبکی و زیرلیوانی را در یک کشو قرار دهید. قابلمه‌ها را در یک کابینت دیگر قرار دهید. بشقاب‌ها، کاسه‌ها، لیوان، قاشق و چنگال، ظروف پلاستیکی، ادویه‌جات، سرویس چای‌خوری، سرویس کف‌گیر و ملاقه و چاقوها، دیس‌ها و سینی‌ها، حبوبات، دستمال‌ها، سبد‌ها و آبکش‌ها، انواع مواد شوینده، مواد خوراکی و … همه باید به صورت تفکیک‌شده از یکدیگر دسته‌بندی و گروه‌بندی شوند و دارای نظم و قاعده باشند تا هم خودتان و هم اعضای خانواده‌تان، بتوانید به راحتی محل آن‌ها را پیدا کنید و به سهولت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

نکات کاربردی در چیدمان کابینت‌ها

در این بخش به نکات عملی و کاربردی که باید در چیدمان کابینت‌ها رعایت شود اشاره می‌کنیم:

تقسیم‌بندی فضای داخلی کابینت‌ها

هر کابینت باید به‌صورت اصولی به بخش‌های مختلف تقسیم شود تا دسترسی به  وسایل آسان تر باشد،برای مثال :

قابلمه و تابه‌ها باید در نزدیکی اجاق گاز قرار گیرند.

مواد غذایی خشک در کابینت‌های بالای یخچال یا در کنار پخت و پز باشند.

ارتفاع کابینت‌های دیواری باید طوری باشد که دسترسی به وسایل روزمره راحت باشد

همچنین استفاده  از کابینت‌های مرتفع برای لوازم کمتر مورد استفاده نیز می‌تواند کارایی بیشتری ایجاد کند.

تقسیم بندی کشو کابینت

تقسیم بندی کشوها

میتوانید از کابینت‌سازتان بخواهید کشوهای کابینت‌ها را بر حسب نیازتان تقسیم‌بندی کند.

تقسیم‌بندی مناسب باعث می‌شود، بتوانید وسایل بیشتری را درون کابینت‌ها و کشوها قرار دهید و در عین حال، کشوهایی منظم و مرتب داشته باشید. به عنوان مثال اگر قرار است از کشوی کابینت‌ها به عنوان جای ادویه‌ استفاده کنید، می‌توانید فضای درون کشور را مناسب این کار، تقسیم‌بندی نمایید و یا در صورتی که قرار است قاشق‌، چنگال و چاقو‌ها را درون آن قرار دهید، کشو را بر این مقیاس، تقسیم‌بندی کنید.

دریافت مشاوره رایگان 

 

انتخاب کابینت‌های مناسب

برای هر نوع آشپزخانه‌ای باید کابینت‌های مناسب انتخاب شوند. به‌عنوان مثال، کابینت‌های سفید برای آشپزخانه‌های کوچک باعث می‌شوند فضا بزرگتر و روشن‌تر به نظر برسد. از طرف دیگر، کابینت‌های چوبی جلوه گرم و طبیعی به آشپزخانه‌های بزرگ می‌بخشند.

استفاده از اکسسوری‌های کابینت

بهینه‌سازی فضای آشپزخانه با استفاده از اکسسوری‌های کابینت

اکسسوری‌های مختلفی مانند نظم‌دهنده‌ها و کشوهای قابل تنظیم می‌توانند به بهینه‌سازی فضای داخلی کابینت‌ها کمک کنند. استفاده از سبدهای کشویی، نظم‌دهنده‌های قفسه و کشوهای عمیق و همچنین سطل های زباله تو کارو … می‌تواند دسترسی به وسایل مختلف و استفاده را آسان‌تر کند. در این خصوص میتوانید سری به مقاله اکسسوری کابینت بزنید و با اکسسوری های مختلفی برای نحوه اصولی چیدمان کابینت آشنا شوید.

نگهداری و نظافت کابینت‌ها

چیدمان اصولی کابینت‌ها نه تنها به معنای زیبایی و نظم است، بلکه به نگهداری و نظافت آسان‌تر نیز کمک می‌کند. مرتب نگه‌داشتن کابینت‌ها و نحوه نگهداری و تمیزکردن کابینت ها باعث می‌شود آشپزخانه همیشه منظم به نظر برسد و فضای ذخیره‌سازی بیشتری در دسترس باشد.

 

نکته مهم : از قرار دادن لوازم خوراکی در کنار مواد شوینده خودداری کنید

یکی از نکات مهمی که در چیدمان کابینت آشپزخانه باید رعایت شود، دسته بندی مناسب لوازم خوراکی و جداسازی آن‌ها از مواد شیمیایی و شوینده است. به هیچ وجه نباید لوازم شوینده مانند پودر لباس‌شویی، مایع ظرف‌شویی، مایع سفید‌کننده،مواد اسیدی و غیره را در کنار  مواد خوراکی مانند ماکارونی و برنج، قرار دهید. این کار علاوه بر اینکه ممکن است خطر آفرین باشد باعث فاسد شدن و بو گرفتن مواد خوراکی نیز می‌شود. بهترین محل برای نگهداری مواد شوینده، کابینت زیر سینک ظرف‌شویی است.

مواد شوینده و شیمیایی، دستمال‌ها، دستکش ظرف‌شویی و اسکاچ‌های اضافی و …. را در زیر کابینت ظرف‌شویی جاسازی کنید و برای آنکه دسترسی راحت‌تری به آن‌ها داشته باشید از طبقه‌های پلاستیکی استفاده کنید و آن‌ها را بر حسب نیازتان، بر روی طبقات قرار دهید. اگر فرزند خردسال یا نوپایی دارید که دائما به کابینت‌های شما سرک می‌کشد، لازم است مواد شیمیایی و شوینده را در محل دیگری که خارج از دسترسی کودک قرار دارد، انبار کنید و یا کابینت زیر ظرف‌شویی را قفل کنید تا کودک‌تان به طور سهوی و اشتباهی به آن‌ها دست نزند. این نکته‌ی بسیار مهم را در چیدمان کابینت هرگز از یاد نبرید.

چیدمان اصولی کابینت‌

نتیجه‌گیری

چیدمان اصولی کابینت‌ها می‌تواند فضای آشپزخانه را زیباتر و کارآمدتر کند. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله و توجه به جزئیات مهم، می‌توانید از فضای موجود بهترین بهره را ببرید.

اینستگرام : nikafracabinet

پشتیبانی : 02122500090

 

دیدگاهتان را بنویسید

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.