مقالات

انواع درب چوبی: زیبایی، استحکام و ماندگاری

انواع مختلف درب های چوبی

فهرست مطلب

یک مقدمه کوتاه اما بسیار جذاب قبل از اینکه درباره انواع درب چوبی توضیح بدیم چوب یک مصالح ساختمانی کلاسیک است که قرن‌ها برای ساخت و ساز تمامی ساختمان‌ها از خانه‌ها گرفته تا کلیساها استفاده می‌شده است. دلیل استفاده از چوب طول عمر طولانی و زیبایی طبیعی آن است که در دنیای طراحی مدرن ویژگی منحصر به فردی محسوب می‌شود.
حتما می‌دانید، هر سازه‌ای که در سرتاسر جهان ساخته می‌شود با استفاده از ترکیبی از عناصر مشترک و منحصر به فردی ایجاد می‌شود تا قابل زندگی باشد. یکی از پرکاربردترین آن‌ها درب‌های چوبی هستند که جلوه‌ای متمایز به ساختمان می‌دهند.
به ویژه در قرن حاضر که روند ساخت و ساز ساختمان‌ها سفارشی‌تر شده است و بیشتر صاحبخانه‌ها دوست دارند علایق ذهنی خود را بر روی خانه خود پیاده‌سازی کنند. بنابراین آگاهی از انواع  درب چوبی یک عنصر حیاتی در هر پروژه ساختمانی است که به نوع ساختمان، موقعیت مکانی، ترجیحات شخصی و قیمت برمی گردد و با دانستن آن‌ها می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. در ادامه شما را با انواع مختلف درب‌های چوبی آشنا می‌کنیم.

 تنها با یک تماس با برترین مشاوران در کنار شما هستیم

انواع درب چوبی: تنوعی بی‌نظیر برای هر فضایی

از آنجایی که چوب علاوه بر ظرافت و زیبایی بالا، ظاهری چشمگیرتر از هر ماده دیگری دارد، هر فضایی را با کلاس و شیک می‌کند. یکی از معمولی‌ترین اشتباهات طراحی داخلی که بسیاری از معماران مرتکب می‌شوند عدم توجه به مزایای شگفت‌انگیز درب‌های چوبی است. در حالی که چوبی به عنوان یک عایق خوب عمل می‌کند و اتاق یا محل کار شما را در طول زمستان گرم و تابستان خنک نگه دارند.
در هر صورت، انواع درب چوبی با دوام و ماندگاری طولانی و تنوع بالا برای هر خانه‌ای سبکی متمایز ایجاد می‌کند.

انواع درب چوبی موجود در بازار

  • درب های چوبی و طاقچه ای

این درب‌ها از محبوب‌ترین طرح‌های چوبی برای خانه‌ها و سوله‌ها می‌باشد. از آنجایی که این درب‌ها از چوب‌های شیاردار و عمودی تشکیل شده‌اند به عنوان درهای بالکن، درهای کمد، کابین دوش در حمام، یا دیوارهای کشویی شیشه‌ای نیز استفاده می‌شوند.

  • درب های چوبی هلندی

درب‌های چوبی هلندی طراحی دو نیمه‌ای دارند، طوری که نیمه بالایی بدون باز کردن نیمه پایین باز می‌شوند. این مزیت برای دور نگه داشتن حیوانات طراحی شده است و در عین حال به شما امکان می‌دهد از فضای بیرون لذت ببرید. البته این نوع درب‌ها در نزدیکی مزارع و دامداری‌ها نصب می‌شود.

  • درب های چوبی فرانسوی

درب‌های چوبی فرانسوی محبوب‌ترین انواع مختلف درب چوبی هستند. اگر می‌خواهید نور طبیعی به فضای داخلی ساختمان شما آورده شود ان درب‌ها در این مورد فوق العاده هستند که مادام العمر دوام خواهند داشت. از این درب‌ها عمدتاً در باغ ها، پاسیوها و حتی بالکن‌ها استفاده می‌شود.

  • درب های پانل شده

درب‌های چوبی پانل دار جزو سنتی‌ترین انواع مختلف درب‌های چوبی هستند. این درب‌ها علاوه بر اینکه عایق نور صدای عالی دارند، جزء درب‌های زیبا نیز قرار می‌گیرند.

  • درهای چوبی لووردار

درهای چوبی لووردار یکی دیگر از انواع مختلف درب‌های چوبی هستند که از آنجایی که هوا را به خوبی رد و بدل می‌کند به عنوان تهویه بخش‌های خاصی از خانه نیز استفاده می‌شود و در فضاهای باز و یا جداکننده اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این درب‌ها معمولا برای توالت‌ها و حمام‌های ساختمان‌های عمومی و مسکونی، کابینت ها، کمدها و انبارها مناسب هستند.

انواع درب چوبی نیک افرا

آشنایی با انواع درب چوبی براساس نوع چوب

  • چوب ماهون

چوب ماهون نسبت به چوب‌های دیگر از قبیل بلوط بادوام تر، قوی‌تر و پایدارتر است و پرفروش‌ترین متریال درب چوبی است. این چوب به رنگ قرمز است و تنوع بسیار بالا دارد. اما متاسفانه یکی از معایب آن پرهزینه بودن آن است.

  • توسکا

این چوب معمولا به دلیل دوام، استحکام و رنگ طبیعی عسلی‌اش شناخته شده است. این نوع چوب به‌طور چشمگیری سبک طراحی سنتی روستایی دارد که معمولاً در مبلمان گران قیمت استفاده می‌شود. در هر صورت، یکی از نرم‌ترین چوب‌های موجود در بازار توسکا است که نسبت به چوب‌هایی مانند گیلاس و گردو ممکنه مناسب درب‌های ساختمان نباشد.

  • کاج

این چوب ارزان قیمت است و به دلیل رنگ مایل به زرد یا سفید و قهوه‌ای تیره خود معروف است. کاج چوبی مقرون به صرفه و همچنین در بازار فروان است. همچنین در برابر تورم ناشی از رطوبت مقاوم است اما تحت فشار زیاد مستعد خراش، فرورفتگی و ترک خوردن است. ولی به دلیل ارزان قیمت بودن یکی از رایج‌ترین چوب‌های مورد استفاده است.

  • گیلاس

گیلاس نوعی چوب سخت از رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تا زرد است، از آنجایی که این چوب به راحتی برش داده می‌شود، شکل می‌گیرد و ظاهر زیبایی دارد، معمولا گران قیمت است.

  • درب هاي چوب افرا

چوب افرا ظاهری به رنگ سفید مایل به کرم یا قرمز دارد و یکی از متراکم‌ترین قطعات چوبی که به دلیل استحکامش شناخته شده است. این چوب مقرون به صرفه و بسیار بادوام است.

  • درب چوبی بلوط

این یک چوب سخت بسیار دانه‌ای است. دو نوع اصلی وجود دارد که عبارتند از بلوط قرمز که می‌تواند از قهوه‌ای روشن تا قرمز مایل به صورتی با الگوی آب چرخشی متغیر باشد و بلوط سفید با دانه‌های نوار ببری با پرتوها و لکه‌های زرد رنگ. بلوط اغلب در هنر و صنایع دستی استفاده می‌شود.
این چوب بسیار مقاوم در برابر آب در برابر تاب خوردگی و آسیب آب در صورت برش مناسب است. دارای یک دانه مواج متمایز است که با اعمال یک روکش روشن ظریف ظاهر می‌شود. لکه می‌تواند چوب را بیش از حد تیره کند یا برجستگی‌های آن را اغراق‌آمیز کند و آن را دو رنگ به نظر برساند.
  • درب چوب گردو

گردو بسته به اینکه چوب از مرکز یا لبه بیرونی درخت باشد، از قهوه‌ای شکلاتی تا زرد متغیر است. این چوب بهترین انتخاب برای درها، تخته‌های سر، میزهای ناهارخوری به سبک عتیقه و مانتل بوده است. یکی از چیزهایی که ما در مورد ظاهر درهای داخلی گردویی خود دوست داریم، سبک مدرن است که ظاهری کاملاً پیشرفته دارد.
این چوب سخت معمولاً روغنی یا روکش شفاف می‌شود تا رنگ طبیعی و دانه‌های مستقیم خود را نشان دهد. این چوب جامد و برای کنده کاری قطعات پیچیده عالی است. رنگش منحصر به فرد و زیباست. برخی ممکن است تغییر رنگ از روشن به تیره را که روی یک تابلو پیدا می‌شود دوست نداشته باشند. این چوب نیز یکی از گران‌ترین چوب‌های سخت است.

انواع درب چوبی براساس جنس چوب

  • چوب سخت

چوب‌های سخت از درختان برگ‌های پهن به دست می‌آیند. چوب‌های سخت مانند درختان بلوط، گردو و نارون هستند که به دلیل خاصیت عایق صدا و تمایل به مقاومت در برابر پوسیدگی شناخته شده اند. بلوط یک چوب سخت محبوب است که به دلیل دوام و ظاهر زیبایش شناخته شده است و آن را به یک ماده عالی برای درب‌های ورودی ساختمان تبدیل کرده است.
علاوه براین، وقتی صحبت از درب‌های امنیتی می‌شود اکثر مردم به ذهن‌شان درب‌های فلزی می‌رسد درحالی که درهای چوبی، به ویژه آن‌هایی که از چوب‌های سخت ساخته شده اند، از امنیت بالایی برخوردار هستند. همچنین درب‌های چوبی که با فولاد تقویت شده باشند ایمنی چند برابری دارند.
  • چوب نرم

چوب‌های نرم، مانند کاج یا صنوبر از درختان سوزنی برگ همیشه سبز استخراج می‌شوند. این درختان در تمام طول سال و با سرعت بیشتری نسبت به درختان چوب سخت رشد می‌کنند. درهای ساخته شده از چوب‌های نرم شاید در برابر پوسیدگی مقاوم نباشند، اما برای استفاده در اتاق‌های ساختمان مناسب است. اگرچه کاج به عنوان چوب نرم طبقه‌بندی می‌شود، اما بادوام و ماندگاری بالایی دارد و معمولاً انتخاب مقرون به صرفه‌تری نسبت به نوع درب‌های دیگر است.

  • هسته توخالی

درب‌های هسته توخالی نوع دیگری از انواع درب‌های چوبی هستند که سبک وزن هستند و نصب ساده دارند. آن‌ها درب‌های توخالی از تخته فیبر یا مواد چند لایه‌ام دی اف یا چوب نرم مانند کاج ساخته شده اند. این نوع درب‌ها در حالی که ارزان هستند، از لحاظ دوام و عایق صوتی محدود هستند. اما به هر حال، گزینه‌ای عالی برای اتاق خواب و حمام هستند.

  • هسته جامد

درب‌های هسته جامد معمولاً از یک هسته چوبی مرکب، خرده چوب یا ماسونیت ساخته شده‌اند و با روکش چوبی با کیفیت پوشانده شده اند. در کل، درب‌های هسته جامد یک انتخاب گران می‌باشند و به دلیل عایق صوتی بهترین گزینه برای درب اتاق هستند.

  • چوب جامد

انواع مختلف درب‌های چوبی جامد در طول تاریخ به دلیل کیفیت و دوام خود شناخته شده‌اند و آن‌ها را به یک انتخاب محبوب برای درب‌های داخلی و بیرونی تبدیل کرده است. درب‌های چوبی جامد را می‌توان به عنوان درب داخلی استفاده کرد ولی به دلیل گران قیمت بودن معمولا به عنوان درب بیرونی استفاده می‌شوند. بسیاری از درهای چوب جامد سنگین وزن و بادوام هستند و باید رنگ آمیزی شوند تا از آسیب نور خورشید در امان باشند.

انواع درب چوبی داخلی

سوالات متدوال

کدام یک از انواع مختلف درب‌های چوبی دوام بیشتری دارند؟

بلوط محبوب‌ترین انتخاب برای درب‌های چوبی ساختمان است، زیرا نه تنها ظاهر طبیعی دارد بلکه بسیار ایمن و بادوام است. درب‌های کاج معمولاً ارزان‌تر از بلوط هستند و بسیاری از مردم ظاهر آن را نسبت به بلوط ترجیح می‌دهند، اما دوام کمتری دارند.

چوب به کار رفته در درب‌ها از چه نوعی است؟

وقتی صحبت از درها می‌شود، چوب‌های سخت بسیار رایج‌تر هستند زیرا به طور قابل توجهی ارزان و بادوام هستند و شکل خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند و حتی می‌توان آن‌ها را با انواع روغن‌ها، موم‌ها و یا رنگ‌ها نوسازی و ترمیم کرد.

نتیجه

تا اینجای مقاله در مورد انواع مختلف درب‌های چوبی گفته شد. با این حال، انتخاب نوع درب چوبی به امنیت مورد نیاز شما در خانه و اهمیت شما به مسائل زیبایی‌شناسی برمی گردد. با این حال، صدها سال است که از چوب در ساخت درهای بیرونی استفاده می‌شود، بنابراین انتخاب از بین گزینه‌های بسیار انواع درب‌های چوبی، بسته به تصمیم گیری و فضای داخلی ساختمان شما دارد.

 

نیک افرا :

شرکت نیک افرا ارائه دهنده بهترین و زیباترین مدل های درب درب ضد سرقت با جنس های متنفاوت و قیمت مناسب می باشد. شما می توانید هرگونه درب ضد سرقت، درب داخلی، درهای ضد حریق و هرگونه دری که نیاز دارید را در فروشگاه ما با بهترین کیفیت پیدا کنید و برای مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید . برای خرید کافی است به سایت ما مراجعه کنید و در کمترین زمان ممکن و به راحتی درب خود را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.