مقالات

درب ضد حریق چیست

درب های ضد حریق نیک افرا

فهرست مطلب

آیا می‌دانید درب ضد حریق چیست، چقدر با آن‌ها آشنایی دارید. با پیشرفت علم ساختمان‌سازی نمی‌توان اجزاء ایمنی ساختمان‌ها در محل زندگی یا کار را نادیده گرفت. شاید این درب‌ها را در مدارس، بیمارستان ها، خوابگاه ها، ادارات دولتی و مکان‌های مشابه دیده باشید اما متوجه ضد حریق بودن آن‌ها نشده باشید.
آتش‌سوزی برای هر ملکی اعم از تجاری، مسکونی یا صنعتی تهدیدی جدی است و هر لحظه ممکنه به وقوع برسد. در بیشتر مواقع استفاده از کپسول‌های آتش نشانی برای محافظت در برابر آتش سوزی کافی نیست، بنابراین چه راهکار دیگری را برای محافظت از ملک تجاری یا مسکونی خود در نظر بگیریم؟
درب ضدحریق یکی از ابزارهای ایمنی است برای نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از گسترش آتش است و افراد حاضر در ساختمان زمان بیشتری برای فرار دارند. این درب‌ها مزایای بی‌شماری برای فضاهای مسکونی و تجاری دارند و با نصب صحیح، تا مادام العمر دوام می‌آورند و از اموال و خانه شما محافظت می‌کنند. اگر به دنبال آرامش خاطر در محل زندگی یا کاری خود هستید در این پست شما را با یکی از محصولات ایمنی کمتر شناخته شده اما ضروری، بیشتر آشنا می‌کنیم.

درب ضد حریق چیست و کجا نصب می شود

درب ضد حریق چیست؟

با توجه به مقدمه بالا برای جواب به سوال این مقاله آماده اید، درب ضد حریق نوعی مانع فیزیکی برای جلوگیری از گسترش آتش در فضاهای داخلی ساختمان‌ها است. بسیار قوی، مقاوم، عملکرد مناسب و عمر طولانی دارند.
درب‌های ضد حریق از مواد مقاوم در برابر آتش مانند گچ، شیشه، فولاد، فلز، الوار یا تخته‌های ورمیکولیت ساخته شده‌اند که با جلوگیری از شعله‌ور شدن بیشتر آتش، زمان کافی را برای اطفای حریق و رسیدن آتش نشانان می‌دهد. به این ترتیب ممکنه در اثر آتش سوزی هیج کدام از اموال شما آسیب نبیند. درب‌های ضد حریق در ساختمان‌های تجاری کاربرد بیشتری نسبت به مسکونی دارند به ویژه برای حفاظت از اموال و جان افراد خرید کننده.
درب ضد حریق در تمامی املاک غیر مسکونی مانند مشاغل، اماکن تجاری و ساختمان‌های عمومی یک الزام قانونی است درب‌های ضد حریق نقش مهمی در کاهش خطر آتش سوزی در بسیاری از ساختمان‌ها دارند. قبل از نصب درب‌های ضد حریق باید ارزیابی خطر آتش سوزی محل مورد نظر بررسی شود و تعیین شود که درب‌های ضد حریق با چه رتبه‌ای باید خریداری شوند و در کجا نصب شوند.

انواع درب‌های ضد حریق براساس مقررات آتش نشانی

درب‌های ضد حریق در برابر دمای شدید آتش مقاوم هستند و دارای درجه حریق برای مقاومت آزمایش می‌شوند. براساس رتبه‌بندی‌ها درب‌های ضد حریق برای مهار آتش معمولا به مدت ۲۰.۴۰، ۶۰ یا ۹۰ دقیقه هستند. به عنوان نمونه، دری که در ۶۰ دقیقه رتبه‌بندی شده است، به این معنی که تا ۶۰ دقیقه در برابر آتش مقاومت می‌کند. این نکته را باید در نظر بگیرید که درب‌های ضد حریق باید دارای تاییدیه آتش نشانی باشند و توانایی آن‌ها در مقاومت در برابر آتش بستگی به نصب درست آن‌ها دارد.

درب ضد حریق چیست و چقدر مقاومت در برابر حریق دارد

 

درب ضدحریق چگونه به جلوگیری از آتش سوزی کمک می‌کند؟ 

درب ضدحریق برای ازبین بردن آتش نیست بلکه سرعت گسترش آتش را کم می‌کند و تا حد امکان آتش را از محل مهار می‌کند و در برابر نفوذ گرما و دود در یک بازه زمانی معین مقاوم است.
بیشتر افراد از استنشاق دود حاصل از آتش سوزی‌های مسکونی جان خود را از دست می‌دهند. درب‌های ضدحریق با جلوگیری از پیشرفت آتش در برابر دود حاصل از آن نیز مقاوم هستند.
دلیل ترجیح این نوع درب به خصوص برای ساختمان‌های بزرگ این که افراد در مواقع آتش سوزی بتوانند جان خود را نجات دهند. همچنین، مسیرهای فرار مانند راهروها را از آتش دور نگه می‌دارند و به ساکنان ساختمان زمان بیشتری برای فرار می‌دهند.
چگونه درب ضد حریق نصب می‌شود؟
باید شخصی که درب ضد حریق را نصب می‌کند، آموزش‌های مربوطه برای این کار دیده باشد. اگر درب‌های ضدحریق بد نصب شوند و الزامات و مشخصات قانونی برای نصب آن‌ها به کار نرفته باشد، بیش از ۵ دقیقه در برابر آتش مقاومت نمی‌کنند. در کل، نصب درب ضد حریق به تجربه و مهارت بالای نصاب بستگی دارد و حتی اختلاف ۲ تا ۴ میلی متری نصب درب تفاوت بزرگی در عملکرد آن ایجاد می‌کند. همچنین باید مراقبت هر گونه سوراخ و شکستگی باشید زیرا در این صورت باید درب را تعویض کنید.

آیا در خانه یا آپارتمان خود به درب ضد حریق نیاز دارم؟ 

هر ساختمان جدید یا خانه‌های بازسازی شده که دارای سه طبقه یا بیشتر هستند، هر دری که از خانه شما به گاراژ یا راهرو منتهی شود باید درب ضد حریق باشد. خانه و مناطق مسکونی معمولا درب‌های ضد حریق با درجه حریق ۳۰ دقیقه مناسب است. آپارتمان‌هایی با طبقات ۴ تا ۵ باید دارای درب ورودی ضد حریق باشند.

چرا باید از درب ضد حریق استفاده کنیم؟ 

حالا که متوجه شدید که درب ضد حریق چیست باید بدانید که چرا باید از این نوع درب استفاده بشه، درب‌های ضد حریق بخشی از مجموعه‌ای از سیستم‌های حفاظت در برابر حریق هستند که نقش بسیار مهمی در تامین امنیت جانی دارند. این نوع درب مقاوم در برابر حرارت بوده و برای کنترل حریق، دود و خروج اضطراری افراد حین آتش سوزی است.
درب‌های مقاوم در برابر حریق بخشی از مجموعه‌ای از سیستم‌های حفاظت در برابر حریق هستند که نقش بسیار مهمی در تامین امنیت زندگی افراد دارند. علاوه بر اینکه فرار از آتش را برای افرا محیا می‌کنند، آسیب‌های ناشی از آتش را کاهش می‌دهد.

درب ضد حریق برای بیمارستان ها

سوالات متداول 

درب ضد حریق چیست و  در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟  

استفاده از درب ضد حریق در مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان ها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانه ها، مدارس، دانشگاه ها، انبارها و به طور کلی کلیه فضاهای بسته که امنیت در آن‌ها اهمیت دارد و احتمال آتش سوزی در آن‌ها قابل وقوع است، قابل استفاده است. دستگیره‌های این درب‌ها ضد حریق است و در مواقع فرار افراد با کوچکترین حرکت و فشار به راحتی باز می‌شود.

چه چیزی در قیمت درب‌های ضد حریق تاثیر دارد؟  

با توجه به اینکه شرکت‌های سازنده درب ضد حریق درب‌های مختلف را با مواد متنوع برای تست ارسال می‌کنند و پس از تایید این درب‌ها این متریال قابل تغییر نیست.
به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها به طور همزمان از پشم سنگ و گچ نسوز استفاده می‌کنند. یا برخی از کارخانه‌ها از پشم سرامیک یا پشم سنگ به طور جداگانه استفاده می‌کنند که بر قیمت درب اثر می‌گذارد.
نتیجه
با توجه به این مقاله به این جواب خواهیم رسید که درب ضد حریق درب‌هایی هستند با درجه مقاومت در برابر آتش هستند که برای کاهش سرعت آتش یا دود بین مناطق استفاده می‌شود تا امکان خروج ایمن را فراهم کند. درب‌های ضد حریق بخشی جدایی ناپذیر از طرح ایمنی آتش نشانی برای تمامی ساختمان‌ها هستند.
این درها با استفاده از آهنربای الکتریکی متصل به سیستم اعلام حریق کار می‌کنند. اگر برق قطع شود یا اعلام حریق فعال شود، آهنربا خاموش می‌شود و درب خود به خود بسته می‌شود.
در هر صورت، درب‌های ضد حریق بخشی جدایی ناپذیر از ایمنی و زیبایی هر ساختمانی است و نصب مناسب آن مناسب تا حد الامکان از آتش سوزی بیشتر جلوگیری می‌کند.

نیک افرا :

شرکت نیک افرا ارائه دهنده بهترین و زیباترین مدل های درب درب ضد سرقت با جنس های متنفاوت و قیمت مناسب می باشد. شما می توانید هرگونه درب ضد سرقت، درب داخلی، درهای ضد حریق و هرگونه دری که نیاز دارید را در فروشگاه ما با بهترین کیفیت پیدا کنید و برای مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید . برای خرید کافی است به سایت ما مراجعه کنید و در کمترین زمان ممکن و به راحتی درب خود را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.