مقالات

درب های داخلی

درب های داخلی ساختمان

فهرست مطلب

هر سازه‌ای که در سرتاسر جهان ساخته می‌شود با استفاده از ترکیبی از عناصر مشترک و منحصر به فرد ایجاد می‌شود تا قابل زندگی باشد. یکی از پرکاربردترین آن‌ها درب‌های داخلی هستند که جلوه‌ای متمایز به ساختمان می‌دهند. آیا تا کنون به درب‌های محیط داخلی خانه خود دقت کرده‌اید، شاید ندانید اما درب‌هایی که در محیط خانه‌مان وجود دارد تاثیر بزرگی در زیبایی، مجزا کردن اتاق‌ها، کاهش صدا و حفظ حریم خصوصی دارند.
درب های داخلی ساختمان موضوعی است که برای ساکنان آن از لحاظ زیبایی و کاربردی بودن بسیار مهم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

درب‌های داخلی چیست؟

درب‌های داخلی سازه‌های متحرکی هستند که برای استفاده در داخل ساختمان طراحی و ساخته شده‌اند. عملکرد اصلی آن‌ها دسترسی و خروج به اتاق یا فضای دیگری در داخل ساختمان است. از این درب‌ها در مصارف مسکونی و تجاری برای حفظ حریم خصوصی، کمک به کاهش سر و صدای سایر قسمت‌های ساختمان، مجزا کردن فضاها، کمک به تهویه و نور بهتر در اتاق‌ها استفاده می‌شود.
اولین سابقه استفاده و توجه به درب داخلی در مقبره‌های مصر باستان کشف شد. باستان‌شناسان وجود درهای چوبی مجزا در داخل مقبره‌های فراعان را کشف کردند. علاوه بر این، باستان‌شناسان در ویرانه‌های قصرهای یونان و روم باستان، به محبوبیت و استفاده گسترده از درب داخلی پی بردند. در زمان باستان و زمان اکنون نیز وجود درب‌های داخلی در ساختمان به امری عادی تبدیل شده است و هیچ ساختمانی را بدون درب داخلی نمی‌توان یافت.
اکثر ما احتمالاً زیاد به استفاده روزانه از درها فکر نمی‌کنیم، درحالی که آن‌ها از پیچیده‌ترین اجزای فضای خانه هستند. درب داخلی تأثیر قابل توجهی بر ظاهر کلی خانه دارند و به یکپارچگی جذابیت بصری و دکوراسیون فضا کمک می‌کنند. اگر به فکر تعویض یا انتخاب درب‌های داخلی متناسب با دکوراسیون خود افتادید در این مطلب ضمن آشنایی با درب‌های داخلی، سبک‌های مختلف و جامع از این درب‌ها را معرفی می‌کنیم.

درب های داخلی

کاربرد درب های داخلی کجاست و چه استفاده‌ای دارد؟

درب داخلی درب‌ها جزء لاینفک هر ساختمانی هستند و شامل درهایی است که در قسمت‌های داخلی خانه از قبیل کمد، اتاق خواب، حمام، زیرزمین یا آشپزخانه به کار می‌رود و امکان دسترسی به بخش‌های مختلف ساختمان را فراهم می‌کند. اکثر درب‌های داخلی دارای عملکردهای اساسی مانند جداسازی یک اتاق از اتاق دیگر، ارائه نور بهتر و کاهش هرگونه نویز و صدای مزاحم است. جالب است بدانید، این درها قرن هاست که وجود داشته‌اند.
از نظر تاریخی، بنا به گفته باستان شناسان، بسیاری از مقبره‌های امپراتوران و دیگر خانواده‌های سلطنتی حاوی درهایی بودند که فضای اتاق را به محوطه‌های جداگانه مجزا میکرد. همچنین درب‌های داخلی از بروز هر گونه حوادث ناگوار جلوگیری می‌کنند و به عنوان عنصر ایمنی در ساختمان محسوب می‌شوند.
از آنجا که درب‌های داخلی عنصر مهم در طراحی خانه هستند، هنگام انتخاب آن‌ها باید موارد زیادی از قبیل عملکرد، جنس و اندازه آن‌ها را در نظر گرفت، بنابراین عاقلانه است که برای انتخاب درب مناسب برای خانه خود وقت بگذارید.

انواع درب های داخلی

انواع درب‌های داخلی

  • درب‌های داخلی شیشه‌ای

درب‌های داخلی شیشه‌ای عموما مات هستند تا علاوه بر جنبه زیبایی، حریم خصوصی نیز حفظ شود. این نوع درب‌ها عموما جنبه تزئینی دارد و برای اتاق مطالعه یا ناهارخوری مناسب هستند. درب‌های داخلی شیشه‌ای انتخابی عالی برای فضاهای تاریک هستند زیرا جریان نور را تسهیل می‌کنند. از این نوع درب بیشتر برای پاسیو و ایوان استفاده می‌شود.

  • درب‌های داخلی هلندی

درهای هلندی به دو نیم قسمت پایینی و بالایی تقسیم شده‌اند که به طور مستقل قسمت بالا و پایین باز و بسته می‌شود.

  • درب‌های داخلی فرانسوی

درب‌های فرانسوی ترکیبی از دو در هستند که بر روی یکدیگر لولا شده اند، این نوع درب‌ها تزیینی هستند و برای مناطق نشیمن یا فضای باز استفاده می‌شوند.

  • درب‌های داخلی پانلی

درب‌های پانلی رایج‌ترین نوع درب‌های داخلی هستند. نوع استاندارد این درب‌ها دارای دو، چهار یا شش پانل است. برای اتاق‌های پذیرایی محبوب هستند. این درب‌ها با پانل‌های مربع یا مستطیلی ساخته می‌شوند و انواع گوناگونی دارند.

  • درهای داخلی کشویی و تاشو

طیف گسترده‌ای از درهای داخلی کشویی و تاشو وجود دارد برخی از درهای کشویی از دو پانل استفاده می‌شوند، مزیت این درب‌ها صرفه‌جویی در فضا و تقسیم بهتر فضاهایی با پلان باز است. امروزه اکثر خانه‌ها این درها را نصب می‌کنند زیرا هم به عنوان درب و هم برای درب‌های کمد استفاده می‌شود.

  • درهای داخلی فلاش

درب‌های داخلی فلاش زیبایی‌شناسی مدرنی دارند که قیمت آن‌ها ارزان‌تر است و معمولاً از جنس چوب با روکش خارجی تخته سه لا، ام‌دی‌اف یا بلوط است. اگرچه ساده هستند، اما خطوط تمیز آن‌ها در فضای داخلی مدرن جذاب است.
درب‌های به سبک از جنس چوب جامد و مواد کامپوزیتی مانند‌ام دی اف ساخته شده‌اند و معمولاً ارزان قیمت هستند. درب‌های فلاش ظاهری براق دارند که با دکوراسیون‌های مدرن به خوبی ترکیب می‌شوند و ظاهری زیبا ایجاد می‌کنند.
  • درب‌های داخلی بدون قاب

درب‌های داخلی بدون قاب یا درب‌های فریم لس گزینه‌ای شیک برای فضای داخلی هستند. هیچ آرشیترو یا چارچوبی در اطراف در وجود ندارد و و گویی در داخل دیوار قرار گرفتند. درب داخلی بدون قاب  یا فریم لس بیشتر در فضای داخلی سنتی یافت می‌شود.

بهترین مواد مورد استفاده در درب‌های داخلی

مواد مورد استفاده برای ساخت درب‌های داخلی بر اساس کاربرد مورد نظر و عملکرد لازم انتخاب می‌شوند. این عوامل شامل الزامات امنیتی، دوام، درجه‌ای از حفاظت در برابر آتش، دید مطلوب و سلیقه‌های زیبایی است و شامل موارد زیر است:

  • چوب
  • پلاستیک
  • آلومینیوم
  • فولاد ضد زنگ یا فولاد
  • فلز مس
  • برنز
  • فلزات گرانبها
  • شیشه
  • فایبرگلاس

درب‌های داخلی فلزی و شیشه‌ای

این درها در حال حاضر محبوب‌ترین درها هستند و بسیار مدرن هستند، به همین دلیل است که معمولاً در سازمان‌های حرفه‌ای یا قسمت‌هایی از خانه‌ها که به بیرون منتهی می‌شوند استفاده می‌شوند.

درب‌های داخلی تخته MDF

این درب‌ها گزینه قوی‌تر و اقتصادی‌تری در بین درب‌ها هستند. عمر طولانی‌تری دارند و همچنین می‌توانند کیفیت خود را در دما و رطوبت بالا حفظ کنند.

درب‌های چوبی جامد

این درب‌ها نیز متداول‌ترین درب داخلی هستند و هم در خانه‌ها و هم در محل کار استفاده می‌شوند. چوب‌های مورد استفاده در این درب‌ها چوب گیلاس، گردو و افرا هستند.

نکاتی که قبل از خرید درب داخلی باید بدانید

  • انتخاب نوع درب

هنگام انتخاب درب مناسب باید توجه کنید، درب در برابر تغییرات شدید دما و ضربه محکم و بادوام باشد.

  • اندازه گیری و انتخاب یک اندازه مناسب

هرگز بدون اندازه گیری کامل فضا، درب را سفارش ندهید. هنگام نصب یا تعویض درب داخلی، ابعاد درب از قبیل طول و عرض از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • بررسی بودجه

درب‌های داخلی از نظر قیمت و مواد به کار رفته از قبیل کامپوزیت، الوار، آلومینیوم و شیشه قیمت متفاوتی دارند. دربی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه مورد نظرتان باشد.

سوالات متدوال

چقدر باید برای درب‌های داخلی هزینه بپردازم؟

قیمت درب‌های داخلی بسته به سه عامل کلیدی مواد، کیفیت ساخت و ساز و نصب متفاوت است. می‌توانید مورد درب نظر را براساس بودجه خود خریداری کنید.

چه زمانی درب‌های داخلی نیاز به تعویض دارند؟

با گذشت زمان درها ممکن است ضربه خورده یا فرورفته شوند به خصوص اگر جنس درب خوب نباشد، باید خیلی زود عوض شود.

نتيجه

هر ساختمان بسته به سکونت شخصی یا مقاصد حرفه‌ای درب‌های داخلی مختلف و منحصر به فردی دارد. معمولا درها بر اساس نوع اتاقی که باید در آن تعبیه شود ترجیح داده می‌شوند. درهای کمد دیواری یا درهای سایر بخش‌های انباری معمولاً سبک وزن هستند، در حالی که از طرف دیگر، درهایی که به اتاق‌هایی مانند اتاق خواب یا سرویس‌های بهداشتی منتهی می‌شوند، بسیار مستحکم هستند و دارای قفل هستند. اما در هر صورت هر نوع درب داخلی ظاهر و زیبایی هر اتاق را تغییر می‌دهد.

نیک افرا :

شرکت نیک افرا ارائه دهنده بهترین و زیباترین مدل های درب درب ضد سرقت با جنس های متنفاوت و قیمت مناسب می باشد. شما می توانید هرگونه درب ضد سرقت، درب داخلی، درهای ضد حریق و هرگونه دری که نیاز دارید را در فروشگاه ما با بهترین کیفیت پیدا کنید و برای مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید . برای خرید کافی است به سایت ما مراجعه کنید و در کمترین زمان ممکن و به راحتی درب خود را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.